Det blir riktigt roligt….

…när Mats Wilander ska skildra Sverige. En socialistisk stat med feta barn som inte vill spela tennis. Reinfeldt & Borg lär bli nöjda med den beskrivningen. Det lär också vara uppmuntrande för DavisCup laget att veta att det borde finnas spelare som är bättre än vad de utvalda spelarna är.
En modern ledare. Eller en bitter ledare.

Mexico

2 år sedan sist. Mexico city. Det varnades i förväg om protester efter Reforma. -du kommer inte fram till hotellet…. Men det protesterades inte. Istället luktade det tacos efter motorvägen. Mexico.

Reforma 222. Shoppingcenter i glas och vit metall. Fullt. En modern vandringsled mellan Zara och Sanborns.

Zons Rosa – fortfarande i förfall. Ständigt i förfall.
Colonia Roma – det nya Condesa. Restauranger sätts upp lite här och var i de mörka husen. Men när Condesa började blomstra var det småkrogarna som kom. I Roma är det storkrogarna. Hotell Brick. En minikoloss med 40 rum.

Arlanda – långt och trångt

Ett mysterium. Arlanda Europas tredje trevligaste flygplats? Terminal 2 och terminal 5 (bortsett från den nyare delen) är trånga, långa och i ständig ombyggnad. Köerna vid incheckning blockerar förbipasserande. Så Europas tredje trevligaste?
Nope.
Zürich går före. Långt före. Gardemoen också. Vantaa likaså.

20120830-093735.jpg

Under tiden i Peru

-“Detta är nationalsporten i Peru – att klaga” svarar en twittrare när jag undrar över detta ständiga klagande här. Presidenthustru flyger i presidentplanet ledandes en delegation med ministrar och tjänstemän för ett utbyte i Brasilien om bekämpning av barnfattigdom, om kamp mot undernäring, om barns rättigheter.
Fel!
Utropar media och opposition. Hon borde inte ha flugit i presidentplanet! Nu hade i och för sig ministrarna och tjänstemännen redan fått tillstånd att använda sig av planer, men presidenthustrun var inte med listan.
Detaljer….
Det finns alltid en detalj att haka upp sig på för att kunna klaga på ett formellt misstag. Och det gör man. Media och opposition.
Det måste ha kommit som en kalldusch för dem att presidenthustrun har 62% i gillande i senaste opinionsmätningen.

Men den som klagar mest i Peru är presidentens far – Isaac Humala. Inte på oppositionen, inte på media – utan på sonen och sonhustrun. “Hon är berusad av makt och pengar”. Med en sån far behöver man inga fiender. En sur far som tycker att det är fel son som är president. Den “riktige presidenten” sitter i fängelse. 25 år. För en ockupation av en polisstation med dödade poliser som resultat.

20120827-110801.jpg

Hon gör det hela ännu värre…..

Historielöst? Nog borde väl Maria Hagbom ha hört Hasse Alfredssons politikerparodi? “Det hade jag ingen aaaaaaning om”.
Förmodligen inte. Eller så hade hon ingen aaaaaaaning om att begreppet “klappturk” skulle kunna uppfattas rasistiskt. Istället för att rakt erkänna att det var ren idioti – sånt där som man skrävlar om i slutna MUFrum- och dessutom en lördagkväll – så utbrister hon i en naiv undanflykt om att hon inte kunde uppfatta att det hela kunde uppfattas rasistiskt.
Och så ursäkten om finnar och kroater i familjen – då kan man ju inte vara rasist? Eller hur? Eller…?

Nu tror jag inte Maria Hagbom är rasist. Jag tror mer det är en som inte förstår skillnaden på fikarasten vid moderatsammanträden och Twitter.
Aningslös. Och bortförklarande.

20120826-151756.jpg

Senare. Tystnad från moderaterna.
Och så en undran – har Thomas Böhlmark och Maria Hagbom funnits med på bild bland alla de företrädare som de Nya Moderaterna radar upp på sin hemsida? Där finns pressekreterare – politiska sekreterare. Flera. Men inte de två.

20120827-114834.jpg

20120827-114848.jpg

Förbjuda tankar – SD levererar

Förbud islam i Sverige. Den åsikten levererar en Sverigedemokratisk politiker. Därmed förklarar han att han inte begriper vad ordet demokrati betyder. Folk tänker. Folk tycker. Folk funderar. En som kallar sig demokrat kan inte samtidigt tycka att det är ok att förbjuda andas tankar och åsikter och tro.
Är du muslim – utvisning. Vilka andra tankar vill Sverigedemokraterna förbjuda?

20120825-185957.jpg

Och nån dag senare. SD politikern försvarar sig. Han har stöd bland många i partiet. Visst har han det. Annars skulle de ju inte vara med i partiet. Att partiledningen försöker putsa fasaden är en helt annan sak.

Det handlar inte om ekonomiska teorier

Anders Borg bromsar när han borde gasa. Han gasar när han borde vila och titta på. “Har han knäckt den keyneskanska koden?” fråga SvD. Det har han inte.
Han försöker lösa SIFO koden. Gapet till de rödgröna är så stort så det behöver lockas tillbaka väljare. Centern och kristdemokraterna behöver lugnas ner så de inte försöker vifta med alltför mycket “vi har också en egen vilja” åsikter.
Val 2014. Knäck väljarkoden.

20120825-120354.jpg

Inne i ett hundliv

Tystnad här. Men inte utanför. Ett hundliv. Ett bra hundliv. En sko i ansiktet före klockan 0600. Varje morgon. -“Ut och gå!”.
Ut bland joggarna. Och småhundarna. Hundar som inte leker. Hundar som gläfser. Hundar som är ute med hemhjälpen . Hemhjälpar som säger att deras hundar inte får leka. En besviken Arman. Leksugen.

20120823-114139.jpg

Och så fick barnen ett självutnämnt språkrör…

– Men det är vad barnen vill och behöver. Säger han. Ordföranden – inte för organiserade barn, utan för organiserade hemarbetande. Jag trodde han var vald att vara talesperson för de vuxna hemarbetarna, men han skriver om vad barnen vill och behöver. Hans slutsats är att barn behöver nära relationer med vuxna (som om det vore en nyhet…) och att dessa relationer bara skapas genom att en förälder är hemma med barnet. Läääänge.
På så vis missdugliggörs alla som nån gått haft en dagisplats, eller vuxit upp i ett land där föräldraledigheten är 5 veckor. Eller kortare. Ni har ingen nära relation och ni är förmodligen stökiga, bara så ni vet om det.
Stökiga barn ja…. Redan de gamla grekerna klagade på dåligt uppfostrade barn.. Så det är inget nytt. Vuxengenerationen har alltid klagat över ohörsam ungdom. Och kommer nog alltid att göra det.

20120205-113017.jpg

När lättjan tagit över SvDs Ledarredaktion

Lättja. Eller okunskap. Maria Ludvigsson har hittat till vänsterpartistyrda
Fagerstas hemsida- och tycker sig ha hittat privat äldreomsorg……. Men läser man noga så ser man att det finns två hemtjänstalternativ.
1. Fagersta kommuns egna hemtjänst
2. Samhalls service. Maria Ludvigsson – Samhall är statligt…..

hemsidan beskrivs vad LOV är men det beskrivs också vilka som utför tjänsterna. På samma sida ….. Men dit hittade inte SvD…

20120122-115855.jpg