Och så kommer friden ….

… efter tre dagar av pustande. Tre dagar av tre dagliga klädbyten. Tre nätter av att vrida runt i sängen med jakt efter en sömn som kräver kyla.

London fortsätter steka sin befolkning. Men ungefär vid Bristol-kanalen börjar barmhärtigheten. Till och med regn i natt. Jag ville sova med öppet fönster men -”då kommer fladdermössen som bor under taket in”.

Jag sov med stängt fönster. Med sval kudde. Barmhärtigheten finns i Wales.

Huset heter Pant Yr Onen. – det ihåliga trädet. Det väcker fantasier. Det måste vara det döda trädet på ängen bakom huset som gett namn till huset.

Igår gick vi över ängarna.

Det är syre överallt. Överdos av syre.

Vi går förbi grannen 2 km bort. Grannen med överdos av varningsskyltar.

Värden tror det handlar om att bondens får brukar kliva in på den tomten. Jag tror inte får förstår förbudsskyltar. Så det måste dölja sig något annat bakom alla varningar och förbud grannen skyltar för. Och emot.

Hästarna.

De manar inte till förbud.

Vi går förbi saksamlaren. Han har brett ut sina saker – mest dörrknoppar – på bägge sidor av vägen. Han åker runt på marknader och säljer saker. Värdfamiljen har köpt dörrknoppar av honom. Men han har massor av dörrknoppar kvar.

Började se om serien River igår. Två skäl ; Nicola Walker och ja… hunden här heter ju River.

Jag har ett svagt minne av vem mördaren är. Men det spelar ingen roll. Det är kvaliteten på serien. Inte en dålig scen .

River -som den Eurasier hon är – var lite avmätt i går.

-”Somehow I have a slight memory of having met you before but unfortunately old chap you didn’t make a strong impression.

Det var igår.

Idag var det -”Why have you been sleeping so long? I have missed you!”

Eurasiers är svårflörtade. Reserverade. Lite högadels-dam ;-“We haven’t been properly introduced so you can’t touch me!

Idag vandrar vi över domänerna. Bägge utan koppel. Fram till det blöta gräset. En av oss väljer att avstå.

-”It’s awfully wet!”

När det torkat upp går det bra.

Värdfamiljen reser iväg . Ett antal slott i norra Wales – med Tudor- spår ska poddas om. De är Tudorister med Anne Boleyn som special ämne.

Det visar sig att 65% av de som bokar in sig på deras Tudor-tours är från USA.

Ett historielöst folk som letar historiska rötter som förmodligen är från religiösa fanatiker från Plymouth och inte från Tudor-familjen.

Under tiden andas jag syre i denna f d bondgård från mitten av 1700 -talet. Tjocka sneda väggar. Fönsterbräden att sitta bekvämt på. Förra ägarnas familjebildning inpräntat i storköket.

Och så fladdermöss under taket. Det är frid. Det är syre. Även för dem.

Mitt liv som klorofyll.

Söker skugga i Wales ….

Det börjar redan när jag sätter min fot på Walesisk mark. Cardiff flygplats.

Het cement. Taxi? – 45 minuters väntan. Buss – 37 minuters väntan. Uber? – 2 minuter.

Jag får en föreläsning om att de ordinarie taxibilarna har knuffats ur marknaden av Uber. Säger Uber-föraren.

Barry. Staden jag sett på TV. Gavin&Stacey. Tyvärr såg jag juluppföljningen – som sändes 15 år efter första avsnittet. Och där dog minnet av att det var en bra komediserie.

Det är inte långt till Trinity Street där ”Gwen bodde”. Huset är nu en sorts vallfärdarmuseum. Jag avstår. Gatorna dallrar och jag håller mig till husväggar i skugga.

Hotellet – Mount Rooms – är billigt. Det förstår jag när jag kliver in på rummet. Badrummet är större än sovrummet. Badrummet är litet. Jag har en utsikt mot en bakgård med MCDonaldskartonger och cigarettfimpar.

Men det är ju bara en natt.

Morgonen efter kommer varningarna.

Åk bara tåg om det är absolut nödvändigt”

Det är det. Jag ska vidare. Swansea. Tåget är bara 2 minuter försenat.

Tanke för framtiden; kalla mig Allan Ford. Det lär förvirra Walesare.

Swansea är lika hett. Eller mer. Dock finns en fläkt på hotellrummet, Och receptionisten bjuder på en Gin&Tonic eftersom rummet inte var klart.

Svalkande. Berusande.

Swansea museum. I receptionen säger de att jag ska se mumien först. Jag letar upp mumien. Han heter Hor. Men han ligger i en sarkofag så Hor syns inte till. Utom på ett röntgenfoto.

Det är inte ett stort museum.

Men Dylan Thomas har satt sig i form av en staty utanför.

Bokar middag på en restaurang. Som inte finns. Eller den finns men är inte öppen. Fast den skulle vara öppen. Jag avbokar och det var bra för senare ser jag att det är en nattklubb.

Fredag. Lite svalare. Men bara lite. Dräller på ett varmt museum innan tåget till Carmarthen.

Och då ser jag dom. Molnen! Halleluja!

Det lovas svalka. Det ges till och med ett lätt regn. Finemang! Svett adjö.

Firar med en cocktail och salt ostburgare.

Carmarthen,. Romarna var först. Sen var det ständiga slagsmål mellan engelska kungar och walesiska prinsar. Och så föddes trollkarlen Merlin i en grotta utanför staden.

Det var ett tag den största staden i Wales. Men sen kom kolgruvorna och Carmarthen blev en liten stad. Men under andra världskriget blev det lite centralt igen. BBC flyttade sitt högkvarter för Wales från Cardiff till Carmarthen. Färre bomber.

Upptäcker att det finns Överkalix-inflytande här. Betoningen på ortsnamn ligger på första velsen. Det är Caaarmartn och inte Carmaaaarten.

Stadens museum ligger inte i staden utan en bra bit utanför _ så jag tar mig till det andra museet. Paranormalitet! Ett kapell som tidigare användes av baptisterna tills församlingen tynade bort. Dopbassängen under altaret är kvar. Marmor säger de.

Men nu är det ett museum där det hålls seanser och där olika föremål är gröna (snälla) gula (neutrala) och röda (onda!!).

Jag. Testar allt som man ska testa. På uppmaning att ta ett djupt andetag. Det hjälper inte. Inget händer. Inte ens vid de röda figurerna. Men det är en lärorik plats. och man får lyssna på en tyska som utsätts för exorcism. Hon dog sedermera av svält.

Carmarthen ger mervärde. Glad att jag stannade här i nästan 24 timmar.

Men som andra städer i Wales – ett överskott av stängda butiker, igenbommade hus, glassplitter. Nerförsbacke.

Nu en timmes bussfärd till Newcastle Emlyn. Bunkra upp mat för en vecka. Frisbee är inhandlad. Trädgården är stor. River springer fort.

Jag ser monumentet

Monumentet om de stupade från trakten vid 1a och 2a världskrigen. Och kriget i Afghanistan. Räcket är rostigt och det är oklart när monumentet restes. Men det är sevärdheten i denna stad.

Två sunkiga pubar och en indisk restaurang stirrar på monumentet. Runt hörnet finns Co-op där de kallar mig ”love” både i kassan och i kön när jag låter en äldre dam med läsk och tidning gå före mig i kön.

Trots avrådan kliver jag in på en av de sunkiga pubarna. Det är French Open på TV-skärm och bartenderskan röker i dörren. Det blir tyst när en främling kliver in genom saloon-dörrarna – tänker jag.

Eller så är de andra gästerna bara upptagna med att bli berusade. De är på god väg. Det är ju fredag. Lunch-tid.

Väggarna är fyllda av walesisk visdom – de flesta skyltarna handlar om att bli berusad.

Och där tog staden slut. 1,1 km till staden. Indisk – kinesisk – fish & chips takeaway. Ett café. Staden.

På väg tillbaka. Nästa steg mot att utmana ödet.

Vägen mellan buskarna. -”Gå inte dit” sade värdfamiljen. Oklart varför. Förmodligen för att vägen är smal och det finns inga trottoarer. Eller nåt ohemult.

Jag går dit endera dagen. Värmeböljan är ju över. Så pass över så lille Charlie bestämde sig för att följa med till parken i morse. De senaste värmeböljedagarna har han gått 50 meter som längst. Nu blir det över en kilometers vaggande gång. Heder åt Charlie!

Och det är en rejäl skillnad mellan 17 C och 32 C. Nu spelar barnen fotboll. Tanterna är ute med sina franska bulldoggar. Barnen cyklar utan att hyperventilera.

Det går att sova på nätterna utan att svettas. Det går att sova på nätterna utan att knuffa iväg en varm hund. Det går att sova på nätterna utan att förbanna helvetet.

En vecka kvar i Pencoed. Jag är den andre hemsittaren här. De tidigare – polacker – säger sig ha vandrat över åkrar och ängar och mött kor och får. Det är väldigt oklart hur de bar sig åt. Nästa vecka är det mitt uppdrag.

Här tillverkas rugbyspelare…

Det är väl det som denna 10000 personers stad är känd för. Och så krigsmonumentet. Och ”puben ska du inte gå till” – säger värdfamiljen. Oklart varför. Möjligen för att det är berusade rugby-spelare där. I vilket fall så undviker jag puben – för labradoren Jett har aldrig varit på en restaurang. Där kom det andra rådet från värdfamiljen. -”Ta inte Jett på restaurang!”

Jag tror det skulle kunna fungera om Jett hade en boll i munnen. Då avstannar allt annat intresse. En annan hund kan sniffa Jett i baken. Jett märker inte det. Han har ju en boll. I munnen.

Om han hittar bollen på det blomgula fältet där kor inte längre betar för nu ska det odlas insekter i stället. Och dölja gula tennisbollar.

Pencoed. Jag tror staden lever på att ligga mittemellan Cardiff och Bridgend,

Men det är en öde stad. Inte för att människor är försvunna utan för att århundradets hetta har lagt sig över staden. Alla flämtar. Den andra hunden – Charlie – vägrar gå ut mer än att tömma sina laster. På 5 dagar har jag bara lyckats få honom till parken – 600 meter bort – 2 gånger. Resten av dagarna ligger han på soffan och kontrollerar gatan. Eller tar sig en svängom i trädgården.

Eller sover i 12-timmarspass.

2 veckors vila. Det är vad Pencoed kan erbjuda. Om jag inte tar en sväng förbi krigsmonumentet en dag.

Men dagarna innan och dagarna efter var det mer fart.

3 nätter i Cardiff – ett kaninskutt från nationalmuseet.

Ett gratis museum som i varje rum påminner en om att man kan donera 5 pund.

Matar och dricker mig.

Det finns 15 meter av High Street dit jag kommer gång på gång. Restaurangen Potted Pig. Rom-baren Rum and Fizz. Och framförallt gin-baren Gin and Juice.

Efter avslutat uppdrag återvänder jag en natt till Cardiff. Uppsöker de 15 metrarna då. Igen.

*****

Det gör jag inte. Om jag övernattar i Bridgend så sparar jag 100 GBP som ska användas till fine dining i London. Så det blir en natt i en ny stad – Bridgend.

*********

Sedan 2 nätter i London – vid Waterloo denna gång.

I slutet av juni återvänder jag till Wales och har lyckats boka in en natt i Barry. Staden som jag varit nyfiken på i nästan 20 år sedan Gavin & Stacey började sändas.

Nästa natt i Swansea. Dagen efter tåg till Carmarthen och en natt där på en pub med 9 gästrum och så buss till Castellnewydd Emlyn där det blir en vecka med River!

Igen.

Det blir åter en vecka med gröna kullar och inga grannar inom hörhåll.

Ett liv i balans mellan gin-barer och hundar.

Jag lägger mig i blöt …

Om Poole var staden där jag såg fler hundar än barn i barnvagnar, så är Bath staden där folk vrider händerna medan de lyssnar. En stad som ställer sig in. En stad som kostar.

Turisterna från USA ser ut som om det inte finns gator i England. De har vandrarkängor och vindtäta anoraks. De väsnas medan de varnar varandra för farorna med Europa.

Turisterna från Japan lös med sin frånvaro i Poole, men i Bath orsakar de köbildning på trottoarerna medan de ser vilsna ut.

Bath – först kom prins Bladud. Med eller utan gris.

Grundaren. Son till Rud Hud Hudibras. Åkte till Aten för att bilda sig men skaffade sig spetälska. Väl hemma flydde han från karantän och blev svinaherde. När han märkte att svinen hade fint skinn för de rullade runt i en varm gyttja så gjorde han också det och vips så blev han botad från spetälskan. Och så grundade han de heliga källorna med 35 C – vatten. Det vatten som romarna sedan gjorde om till en spaanläggning.

När romarna åkte hem så förföll spa-anläggningen. Men britterna gillade det varma vattnet och tänkte att det kurerar ju – så ”den heliga källan” blev en plaskdamm för rika sjuka.

Då nådde vattnet upp till där det bruna byter färg. Ringarna i väggen klamrade man sig vid medan man blev frisk. Men egentligen skulle man dricka 5 liter av det heliga vattnet. Före frukost.

Jag dricker 5 milliliter. Det smakar vidrigt.

Bath är ljusgult. Jag tjuvlyssnar på turister som ska vandra i Bridgertons fotspår. Jag har inte sett serien men förstår att de är hövålmsfrisyrer och sex mot höskrindor och ekar. Och det hela har filmats här. I Bath.

En del turister tar detta på blodigt allvar.

Maskerad för att gå på georgianskt museum. De måste vara civilingenjörer. Jag tjuvlyssnar. Tyskar.

Det ljusgula,

Överallt. En lokal kalksten. Bath stone.

Staden kostar. 27 GBP för att se var romarna plaskade. 9 GBP för att se var munkarna huserade. 16 GBP för att se brittiskt stöldgods.

Men Victoria Art Gallery är gratis. Och trevlig

Det större museet – Holbourne – är sevärt. Där går guiderna och vrider händer medan de förklarar hur saker och ting hänger ihop.

Den katolska kyrkan St John har en hemmagjord utställning om Kristi Blod. Var man än har en relik med hans blod så är det av blodgruppen AB. Och det är ju en sällsynt blodgrupp. En blodgrupp som bara kan ge blod till andra med AB blod. Tur att Kristus inte var blodgivare. Däremot kunde han ha tagit emot blod från alla andra – men det behövde han inte för han återuppstod och for till himlen i förra veckan.

Damen som verkar vara utställningsskaperska är exalterad. Och inte mindre lugn blir hon när jag säger att jag har kladdat på ampullen i Brygge där Kristi blod sägs…..

I övrigt är kyrkan sevärd. Vacker.

Den andra kyrkan jag besöker. Den f d klosterkyrkan där munkarna drevs iväg när kungariket stängde alla kloster. Just detta kloster stängdes då kungen tyckte munkarna var ”dumma och promiskuösa”.

Mat.

Startar i Turkiet.

Capadoccia.

Nästa blir Italien

Amarone.

Avslutar i Frankrike.

Chez Dominique.

Bath är en sevärd stad.

Ha fylld plånbok. En öl kostar 40 SEK mer än motsvarande öl i Oldham. 20 SEK mer än i London.

Men det är en av de mest instagrammiga städerna jag har besökt.

Och så förstås den 100 -åriga djurkyrkogården med Fritz och Lola och alla andra som en gång tassade på denna jord.

I morgon är jag i en annan del av Storbritannien. 1 timme 11 minuter bort.

Lämnar Hiya- land …..

5 timmar på ett tåg. Stenhårt säte. Jag får träsmak. Det är 17 stopp från Manchester till Bournemouth.

Innan träsmaken slog till.

Jag såg ”Je M’appelle Agneta”.

Jag tycker hon borde ha valt att bli hus- och hundvakt istället .

Jag vill se havet. Här vid havet säger de inte ”Hiya” när man möter dem. De säger ingenting. I Manchester-trakten är det ”Hiya” för hela slanten.

Och så skall när familjen kommer hem från Lanzarote. Tankeläsarfamiljen. Hur kunde de veta att Lepanto är en favorit-brandy?

God gåva.

Det var två bra veckor med miss Daisy. Det bästa sällskapet.

Egen vilja.
Stark vilja.

God vilja.

Nu vid havet.

Getterna och jag.

Och nästan Fawlty towers. Men utan en Basil som skäller på en när man påpekar fel.

  • Kommer fram 1630. Rummet är inte klart. -”Ta en öl så länge” säger receptionisten. Det var ju generöst, tänkte jag. Men sen kom notan.
  • Rummet var klart. Strykbräda men inget strykjärn. Men ”Snäll Basil” kom upp med den inom 3 minuter.
  • Säkerhetsskåpet var låst. -”You have to put in your own code” sade ”Snäll Basil”. Som om….. Men inom 5 minuter var han uppe på rummet med teknikern och fixade det hela.
  • Försökte ringa – men rumstelefonen var inte inkopplad.
  • Duschade i fotdjupt vatten. Avlopp?

Men jag sov bra. Och frukosten var anständig.

Gårdagens middag en kilometer bort var bra. Trots is i en Dry Martini. Den smakade gott men utspätt mot slutet.

Jag var länge enda gästen tills ett sällskap på 8 personer kom in. En av dem pratade oavbrutet med en mässande entonig ton. Även medan de andra beställde dryck. De satt för långt borta för att jag skulle känna igen språket. Möjligen franska. -”Arabic!” sade servitören.- Det var inte arabiska. Definitivt inte.

Jag beställde en espresso för att kunna lösa mysteriet. Men eftersom ingen av de 7 andra pratade så löstes inte gåtan. Den entonige fortsatte prata medan jag lämnade.

Getterna hade gått hem. Havet låg kvar.

Textremsa saknas…

De pratar de häringa Mancunians på ett sätt att jag säger ”yes” när jag borde säga ”no”. Jag förstår hälften av vad de säger. Så jag säger ”yes” och låtsas ha förstått.

Drygt 2 veckor här. Med staden i sikte. I alla fall om man kliver upp till Moss Gate Trig Point. 253 meter över havet och staden i sikte.

För att komma upp till 253 meters höjd så klafsar man i lera. Passerar stora hästar. Läser en varningsskylt om arga kossor. Hukar under ett fallet träd som blockerar stigen och krafsar med grenarna i min nacke.

Daisy agerar som om hon deltog i ett kosläpp.

Shaw. Staden som en gång var miljonärs-tätast. Textilfabriker överallt. De är nu lagerlokaler för online-kunders beställningar. Den nya världen.

Shaw – stad med 96% vit europeisk befolkning, Bara 3,2 % är utrikesfödda. Blek stad. Tatueringarna syns väldigt bra. Så fort solen kommer fram så kommer shortsen på. Även om det blåser kalla vindar.

Daisy är 4 år. Cockapoo. Allvarlig blick. 2 veckor i Miss Daisys sällskap medan ägarna Lanzarotear.

-”Vad ska man inte missa i Shaw?

De svarade – marknad på torsdagar och musikunderhållning på lördagar på en pub i närheten. That’s it. Det är vad som händer i Shaw. Men solen skiner och spårvagnen skriker ångestfyllt.

Jag ger upp allt tjuvlyssnande. Jag förstår inte vad folk säger. De har ingen textremsa. Som tur är så har värdparet ställt in textremsa på allt på TVn. Jag tar inte bort textremsan.

Under tiden säger jag ”yes” som svar på det mesta. Och bländas av det gröna

Och blir insläpad på lokala puben

Ölen här är 30 kronor billigare än i Surrey! 57 SEK för en pint.

Och helt plötsligt kommer doften från Lampinens ängar….

… då jag var sisådär 11 år. Nyslaget gräs. Det kan inte ha varit sommaren jag bar plastpåsar på händerna efter en nagelbandsinflammation – ”som bara drabbar katter” – enligt distriktsläkaren i Pajala. Jag var ingen katt. Inte ens då. Men jag stöp när han började bränna mina nagelband. Och det var inte den sommaren som det luktade nyslaget gräs på Lampinens åkrar.

Det var nog året efter.

Det fanns två badplatser i byn. Inte i sjön. Sjön Pentäsjärvi är obadbar. Om man inte är en groda. Utan i det jag trodde var en älv som barn men som vuxen ser jag det mer som en bäck. Men som nog är en å.

Pentäsjoki. Joki är en å. Inte en bäck. Pentäs är en obekant person som trodde sig äga ån.

Den övre cirkeln är den första badplatsen jag lärde känna. Ler-kana ner i vattnet. Det var också det stället där jag befläckade mig för första gången utomhus. (Det hör till med såna erkännelser om man tror sig vara en erkännande ärlig skribent). Ingen såg. Gudsfruktigheten låg kvar över nejden.

Den nedre cirkeln – nedanför Lampinens ängar – var en mer stillsam badplats. En liten sandplätt en meter ut i vattnet men sedan var det strida strömmar. En dag under skördeförskolan så for Gunnel och Kurt (tror jag det var ) iväg med strömmen och min kusin med sin nya bikini kunde inte simma så den andra fröken dök i. Jag tror det var en Lampinen. Sens moral. Håller du på att drunkna så se till att ha en Lampinen i närheten. Inte en Lind.

Allt det där kom ikapp när vi passerade grannskapets kompostträdgård. Samma doft som vid det nyslagna gräset på Lampinens ängar. Minnen. Den ivriga cykelfärden. Vilt trampande. För att komma fram till det kalla vattnet.

De flesta kunde simma i det meterdjupa vattnet. För man kunde ha fötterna på botten. Så det var halvsimmeri. Vattnet var däremot ett skydd när de brummande bromsarna ville sätta sig på ens axel.

Dagens lukt är inte den samma. ”Hramsa” – gammel engelska för vitlök har gett namn till ramslöken. Skogarna strax norr om hemmanet är extremt ramslökiga. Det stinker vitlök mellan träden. I några veckor. Det plockas inte ramslök. Det är en kunglig park. Där plockas inget. Förutom hundbajs.

Jag undrar om jag om 58 år år – om jag lever då – kommer att minnas vad jag gjorde när ramslökslukten kommer? Precis som idag när jag minns vad som hände för 58 år sedan när jag kände lukten från Lampinens nyslagna gräs?

Andra minnen är korta. Hoppas jag. Som dagens irriterande platåskotant som tyckte att hennes tax klarade av att ha ett 20 meter långt koppel. Det gick inte bra.

Eller paret med fläskkotlettkamning (han) och silverglansig kavaj (hon) som inte uppskattade de 30 damerna med slöja som sjöng folksånger och klappade i händerna.

Jag kommer självklart att minns hur perfekt det är att vandra med Weimaranern Unice. Men i övrigt kommer jag att minnas hur en plötslig doft får mig att backa 58 år i tiden och ta mig tillbaka till känslan av eufori att cykla över Lampinens ängar på väg till det ogästvänliga och kalla vattnet,.

Valet är över och jag undrar hur det gick för herr Konstig och fröken Sengångare ….

Jag vandrar runt i en eftervalsvaka. Ett affischerat Köpenhamn.

Det blåser motvind vart jag än går. Även i politiken där det inte blev nån självklar segrare. Förutom möjligen fröken Sengångare och herr Konstig. Jag ska ta reda på hur det gick för dem.

Jag driver runt. En kaffe. Utan cigarett. Fast jag är i Danmark.

Jag äter smörrebröd. Dricker två ”lille”. Den ena ”lillen” – eller den andra egentligen – smakar schampo fast den skulle smaka aprikos. Den första smakar fänkål och det ska den göra. Smörrebröden på Norrlyst smakar som smörrebröd ska. Perfekta.

Jag får medvind. Går genom en park. Ett team vill intervjua mig., Om löpning. Jag säger att jag inte löper. De vill inte längre intervjua mig.

På andra sidan parken. Ett museum jag inte har besökt förr. Det är det bästa museet. All fantasi blommar. En anställd frågar om jag vill beskriva en tavla så att blinda kan förstå tavlan. Jag är på vippen att be honom titta på min Instagram men sedan tänker jag att det blir förvirrat för de blinda.

Jag möter medmänniskor. Nordmakedonier. 2045 ska de möta danskarna.

En bär en Sparta-hjälm. I plast. Så var det med det modet. För övrigt låg inte Sparta där Nordmakedonien ligger idag. Men det är fotboll så allt är ursäktat.

Jag går till hotellet. Jag trivs på hotellet. Hotellet ger mig utsikt. Jag ser Barsebäck men googlar fram att det är stängt. Jag kan sova lugnt på 19e våningen,

Jag har gått 7,38 km idag. Trots motvind. Och dagen är inte slut. Än. Mina steg är i snitt 58,4 centimeter säger hälsoappen. Det är på grund av den ständiga motvinden.

Jag ser Köpenhamn genom en Dry Martini.

Jag ska vara här i två veckor.

Och 2 veckor i juli.

Jag stirrar på människor

Eller jag iakttar dem. Det är en resdag.Lång dags färd mot Köpenhamn och hunden Wilma och katterna och hönsen. Men först 3 nätter på hotell. Resan till Köpenhamn är lång – det är billigare att flyga via Amsterdam än att ta ett direktflyg Bryssel – Köpenhamn. Det ger mig möjlighet. Att stirra på människor,

Dom är många. Vinnare hitintills av ”men hörru hur tänkte du nu i din rese-outfit” är mannen med päls och kornblå sidenturban. Det är förmodligen en reinkarnation av Zsa Zsa Gabor.

Resan blir – trots längden och fast jag bara nått Amsterdam – lustfylld för mitt favorithotell i Köpenhamn meddelar att de gett mig en rejäl uppgradering. En hörnsvit. 41 m2.

Det blir 3 bra nätter där tänker jag. Jag har bott 3 gånger tidigare på det hotellet. En gång som gift. En gång som singel. Och en gång på hemligt uppdrag.

I morgon har jag bokat smörrebröd och den lille på Norrlyst, Det blir senare möte med f d kollegorna Birgit och Hanne. De får hjälpa mig att analysera danska valresultatet och om dricksvatten, svin och ekonomi verkligen var de stora frågorna.

Och om hur förhandlingarna går efter valet som lämnade 12 partier in i folketinget och förhandlingar som ser ut att bli väldigt svåra.

Men det är de kommande dagarna.

Nu stirrar jag på folk.

Det börjar vid incheckningen. Den stora familjen – två barn och 5 vuxna – som ska till hemlandet USA och har bokat biljetter utan bagage. Betalkorten viftas fram för de har ett 10-tal resväskor och 2 barnvagnar. Betalningarna sker medan det rörliga barnet kastar sin nappflaska över flygplatsens betong. Det andra barnet är orörligt för det ligger nerknutet i flera filtar i stora barnvagnen. Som om det vore kallt i Europa. Som Moses på väg in i vassen.

Det fortsätter i loungen. En man – också från USA – har ett onlinemöte som involverar alla inom 10 meter för hans volym är så mycket bättre än vad Liberalerna i Sverige åstadkom på sitt online-möte i söndags.

När jag sätter mig på flyget får jag ducka och vika undan. Folk med ryggsäck och snurrbeteende kliver in. De vill örfila mig med sina ryggsäckar. Men jag är vig. Jag tittar alla i ögonen. Jag vill fantisera om deras liv. En passagerare ler och blinkar med ögat. Passageraren tror att jag leker Tinder. Det gör jag. Men bara en passagerare förstår det.

Framme i Amsterdam – Schiphol.

Konstaterar att utvecklingen står still. Män kan inte sitta stilla och prata i mobil. Det är rena rama älgvandringen av mobilpratande män.

Jag sitter 3 meter från Heineken-kranen. Jag dricker inte Heineken. Heineken är del av gåtan;

-”What’s the similarity between Heinken and making love in a canoe?”Svar;

-”Both are fucking close to water!”

De som dricker Heineken utan att känna till kranarna får en massa skum i glaset. En man får inte skum utan Heineken i sitt glas. Han instruerar de andra om hur man ska hålla glaset för att inte bli skummad.

Jag dricker bubblor. Utan skum.

Mitt plan till Köpenhamn är försenat – inte för att planet inte finns på plats utan för att besättningen inte finns på plats.

Det blåser vindar. Är skälet.

Jag dricker mer bubblor.

Och stirrar på folk.

Jag ser ett par väldigt förstorade läppar. Hon vill att jag vaktar hennes väska medan hon går iväg. Formligen till toaletten. Eller till en Botox-agent. Jag vaktar väskan. Hon plutar med munnen som tack. Eller inte. Jag tror hennes mun plutar hela tiden.

Jag har en timme kvar av stirrande innan det är dags att gå till nästa flyg.

Då kommer mannen med volym. En mobil med volym. Och TikTok med skrikvolym på telefonen. Han får onda ögat. Han packar ner sin mobil. Onda ögat har makt.

Han går över till att äta. Vända efter vända till buffén. Och äter med mobil utan volym. Onda ögat vann.